۵:۰۷:۳۹ - چهارشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۳
طرح دعوا علیه منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی
رئیس دادگستری شهرستان مُهر از طرح دعوا علیه منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی به لحاظ آلودگی زیست‌محیطی خبر داد. حسن رحیمیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مُهر با گرامیداشت شهادت دکتر بهشتی و روز قوه قضائیه اظهار داشت: ما در این منطقه در وضعیت امنیتی بسیار خوبی قرار داریم و مهر یکی از شهرستان‌های

رئیس دادگستری شهرستان مُهر از طرح دعوا علیه منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی به لحاظ آلودگی زیست‌محیطی خبر داد.

حسن رحیمیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مُهر با گرامیداشت شهادت دکتر بهشتی و روز قوه قضائیه اظهار داشت: ما در این منطقه در وضعیت امنیتی بسیار خوبی قرار داریم و مهر یکی از شهرستان‌های امن فارس به شمار می‌رود.

رئیس دادگستری مهر گفت: اصالت و دیانت مردم خوب این شهرستان و تعامل مثبتی که بین مجموعه اعضای شورای تأمین وجود دارد و همچنین برخورد قاطع و بدون اغماض با مجرمان سابقه‌دار از ابزارهای امنیت مطلوب در مهر است.

وی با بیان اینکه امنیت از جمله مهم‌ترین حقوق هر شهروند است افزود: به همین لحاظ بانک اطلاعات مجرمان در دادگستری این شهرستان تشکیل‌شده که سوابق تمام متهمان در این بانک اطلاعاتی ثبت و چنانچه باز مرتکب جرم شوند در مرحله بعد مجازات شدیدی در مورد آنان اعمال می‌شود.

عضو شورای تأمین مُهر با اشاره به اینکه تعداد بسیاری از سارقان سابقه‌دار و فروشندگان مواد مخدر در زندان در حال تحمل محکومیت خود هستند گفت: هدف و راهبرد ما اصلاح فرد مجرم بوده و سعی شده در مجازات آنان شخصیت و وضعیتی که مرتکب جرم شده مد نظر قرار گیرد که مجموعه این اقدامات باعث پیشگیری کیفری و کاهش جرم و جنایت در سطح این شهرستان شده است.

این مسئول در مورد ساماندهی وضعیت اراضی این شهرستان بیان داشت: گروه ماده‌واحده اختلافی مستقر در اداره منابع طبیعی مسئول پیگیری اعتراض افراد نسبت به آگهی اعلام ملی اراضی در سطح این شهرستان است که تاکنون به بسیاری از پرونده‌ها و اعتراضات مردم رسیدگی شده و قاضی گروه چنانچه تشخیص دهد که این اراضی سابقه احیا و تصرفات و زراعت در آن به پیش از سال آگهی اعلام ملی باز می‌گردد حکم به مستثنیات آن اراضی را صادر می‌‌کند.

رحیمیان ادامه داد: منطقه نخلستان از مهر تا گله‌دار که کمربند سبز شهرستان محسوب می‌شود و چند روستای مهر نیز که منازل قدیمی مردم، ملی اعلام‌ شده بود بر اساس رأی قاضی گروه ماده‌واحده به‌عنوان مستثنیات، اعلام‌شده است.

رئیس دادگستری شهرستان مُهر با بیان اینکه دادگستری به‌ طور قطع با زمین‌خواران و افرادی که قصد تصرف و تملک اراضی دولتی را دارند برخورد می‌کند.

این مسئول اضافه کرد: از یک سال اخیر حدود ۷۰ هکتار از اراضی دولتی با همکاری دستگاه‌های متولی از جمله اداره منابع طبیعی، بنیاد مسکن و اداره راه و شهرسازی رفع تصرف‌ و به بیت‌المال برگردانده شد.

وی در ادامه تأکید کرد: شهروندان پیش از خرید ملک از وضعیت ملی یا عدم ملی بودن اراضی با مراجعه به اداره راه و شهرسازی و یا اداره منابع طبیعی اطلاع حاصل کنند.

رئیس دستگاه قضایی شهرستان مُهر با بیان اینکه چنانچه کارگران از کارفرمایان در مورد حق‌وحقوق خود شکایتی داشته باشند باید به هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف مستقر در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی این شهرستان مراجعه کنند، افزود: قانون‌گذار در راستای حمایت از حقوق کارگران از جمله عدم بیمه حوادث آنان در صورت تخلف کارفرما را جرم و قابل‌تعقیب کیفری دانسته و از اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواسته‌ شده که از تمام شرکت‌های مستقر در منطقه بازرسی به عمل آید و در صورت مشاهده هرگونه تخلف از قانون کار و تضییع حقوق کارگران در اسرع وقت مراتب را برای برخورد قانونی به دادگستری گزارش کنند.

رحیمیان در پاسخ به این سؤال که اداره محیط ‌زیست به علت آلودگی زیست‌محیطی ناشی از وجود برخی شرکت‌ها و کارگاه‌های موجود در این شهرستان اعلام‌ جرم کرده تصریح کرد: مواردی بوده که اداره محیط ‌زیست اعلام‌جرم و دادگستری نیز موضوع را رسیدگی و کارگاه مربوطه را که آلودگی زیست‌محیطی داشته پلمب کرده و مدیر مربوطه نیز به مجازات قانونی محکوم‌ شده و در این اواخر نیز از طرف شورای شهر گله‌دار علیه منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی (عسلویه) به لحاظ آلودگی زیست‌محیطی طرح دعوا شده که در حال رسیدگی است.

این مسئول با اشاره به راه‌اندازی دفتر حمایت حقوقی از سرمایه‌گذاری در دادگستری مهر خاطرنشان کرد: چنانچه سرمایه‌گذاران با مشکل حقوقی و قضایی مربوط به شرکت یا کارگاه خود برخورد کنند می‌توانند موضوع را به دفتر ریاست دادگستری شهرستان گزارش دهند تا در اسرع وقت مورد بررسی قرار گیرد.

وی در پایان متذکر شد: با توجه به افزایش طلاق در سطح این شهرستان دفتر پیشگیری از وقوع جرم در دادگستری مهر تشکیل‌شده که در این مورد از تمام نخبگان و افراد صاحب‌نظر دعوت به همکاری می‌کنیم که چنانچه برنامه یا راهکاری برای کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق دارند ارائه دهند تا مورد استفاده قرار گیرد.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر