۱۴:۰۱:۳۰ - یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۳
نامه یک کارشناس گردشگری به شهرداری سعادتشهر
به نام خداوند مهر آفرین مهر گستر ما بدهکاریم به یکدیگر و به تمام آیندگان و به تمام  ناگفته هایی که پشت دیوار غرورمان ماندند و ما آنها را بلعیدیم تا نشان دهیم منطقی هستیم.    شهردار محترم سعادتشهر با درود استان فارس از قدیمی ترین مراکز تمدن بشری محسوب می شود.قرنها مرکز حکومت بوده

IMG_1078

به نام خداوند مهر آفرین مهر گستر

ما بدهکاریم به یکدیگر و به تمام آیندگان و به تمام  ناگفته هایی که پشت دیوار غرورمان ماندند و ما آنها را بلعیدیم تا نشان دهیم منطقی هستیم.

 

 شهردار محترم سعادتشهر

با درود

استان فارس از قدیمی ترین مراکز تمدن بشری محسوب می شود.قرنها مرکز حکومت بوده سلسه های بزرگی همچون هخامنشیان و ساسانیان در این سرزمین تشکیل شده اند.فارس را می توان یکی از استانهای برتر ایران از نظر قابلیت های طبیعی و بومی دانست.

 

تنوع زیستی ،تنوع اکو سیستم ،تنوع اقلیمی و وجود چهار فصل کامل ،دسترسی به آبهای آزاد و بطور کلی جاذبه های طبیعی بی بدیل در کنار فرهنگ و تمدن چند هزار ساله بشری و برخورداری از اماکن مذهبی بیشمار بیانگر قابلیت بالای توسعه اکو توریسم و بوم گردی در فارس است. فارس گرچه اینک استانیست در میان دیگر استانهای کشور با حدود و مرزهای جغرافیایی مشخص ،اما همچنین نامی است که سرزمین باستانی ایران برای سالیان دراز نام خود را در اذهان جهانیان از آن وام می گرفت .بدین ترتیب بیجا نخواهد بود اگر گفته شود که استان فارس چکیده تمدن کهن و پر بار این مرز و بوم و مایه افتخار هر ایرانیست.

 

در اوج اقتدار  پاسارگاد نجیب زاده های پارسی در منطقه کمین (سعادتشهر کنونی) و تنگ بلاغی . شهرها و روستاهای را  تاسیس نمودند و به باغ داری وکشاورزی مشغول شدند.که نام یکی از  این شهرها در لوح های گلی  تخت جمشید کَمینوش ( تحقیقات دکتر عبدالمجید ارفعی منطبق  بر تولید انگور و کیفیت شیره انگور ) و در فارسنامه ابن بلخی «کُمه» ذکر شده است.

پس از آن نام های زیادی را بر خود دیده است از آن جمله کَمین, اکلیدک، کلیدک یا کِلیلَک ( در زمان قاجار), سعادت آباد در زمان پهلوی و سعادتشهر در حال حاضر.و با توجه به فعالیت های اقامتگاه بومگردی کلبه آقامیر  این سرزمین کهن و تمدن ساز با قابلیتهای طبیعی، بومی و فرهنگی در کنار طبیعت آسمان شب به عنوان نخستین شهر اکو توریستی نجومی ایران و جهان نام گرفته است.

 

سخنی چند با نمایندگان مردم در شورای شهر  و تعدادی از نخبگان زادگاهم،

بررسی ها گواهی می دهد که یکی از مهمترین عوامل موثر در پیشرفت همه جانبه در کشورهایی که به امر توسعه صنعت گردشگری نائل گشته اند مواجهه عالمانه و موشکافانه با هر موضوع و جاذبه گردشگریست ،که تاثیر بسزایی در ابعاد زندگی انسان اعم از مادی و معنوی دارد . آنچه در این رویارویی ساختارها و بسترهای قابل اتکا را میسر می نماید چیزی نیست ،جز تحقیق، پژو هش و ایجاد بستری مناسب جهت شناساندن نخستین جاذبه شهر مان که با پیشینه به وسعت تاریخ همچون  گوهری بر پیشانی  تاریخیمان می درخشد باغ ایرانی که در طول تاریخ به نام ما ثبت گردیده ودر سالهای نه چندان دور مبتکر آن را کورش کبیر نام گذاری نموده اند وآن نیز از پدران خود این هنر را به ارث برده و همچنان که مستحضرید اگر چشمان بیدار خود را نظاره کنیم گرداگرد شهرمان هنوزم این هنر بومی ومردمی را با پوست واستخوانمان درک می کنیم.

 

باغ قوام نمونه درخشان ومیراث دار باغ ایرانیست که امروز با تصمیم شهر داری وشورای شهر بزودی این قابلیت واین جاذبه گردشگری وبرند جهانی از آن گرفته می شود تبدیل باغ قوام به پارک شهر و یا هر چیز دیگری غیر از باغ موزه ایرانی اشتباه فاحش و بزرگی بوده که بر جریده اشتباهات تاریخیمان همچون تبدیل نمودن بهترین  زمینهای کشاورزی به شهرک، ایجاد زیر گذر، روگذر ابتدای شهر، مهاجر پذیر بودن، ایجاد سد سیوند و تلاش برای فرمانداری گرفتن و سپردن سکان مدیریتی شهر به نو کسیگان بی تجربه  ثبت می گردد.

 

مبانی و مفاهیم گردشگری :

جامعه شناسی گردشگری:

گردشگری، محیط، فرهنگ، هنر، سبک زندگی، ارتباطات، اعتقادات، سیاست، اقتصاد و نوع توسعه را در یک جامعه تحت‌تأثیر قرار داده در سطح کلان و خرد، باعث تغییر در اقتصاد، اجتماع و نگرش سیاسی جوامع می‌شود.گردشگری معادلات اقتصادی کشورها را به گونه‌ای خاص تغییر داده است. کشورهایی که تا چند سال پیش، آن‌ها را به‌عنوان کشورهای در حال توسعه یا توسعه نیافته می‌شناختیم، بر اساس همین صنعت جایگاه خود را در اذهان مردم، سیاست‌مداران و اقتصاد دانان دنیا تغییر داده‌اند و اکنون به ابزارهایی دست یافته‌اند و راهکارهای توسعه را در اختیار دارند.

تعریف گردشگر: tourist:

جهانگرد یا بازدید کننده موقت کسی است که مسافرت او مبتنی بر تفرج و استراحت گذراندن تعطیلات ،امور پزشکی ،درمانی ،مطالعه امور دینی و مذهبی ،ورزشی، امور خانوادگی ،ماموریت ،شرکت در جلسات کاری و کنفرانسها ،و … باشد. که قطعا این همان توریستی است که ۱۰ نفر از آن یک فرصت شغلی مناسب ایجاد می نماید.

 

گردشگری ونقش آن در اقتصاد جامعه محلی:

توسعه عبارت است از بهسازی فرصت‌ها و ارتقای سطح کیفیت زندگی و فرایندی مستمر، بلندمدت و راه‌‏گشا که در روندی فراگیر برای دخیل نمودن فرآیندها و مسایل محیطی و فرهنگی- اجتماعی در کشورهای کمترتوسعه‌‏یافته به کار گرفته می‏‌شود. این مفهوم از رشد اقتصادی برای دستیابی گسترده‌تر به زندگی بهتر شامل هدف‌‏های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی سرچشمه می‌‏گیرد.

گردشگری موتور محرکه اقتصاد و ابزار توسعه می باشد،  شناخت تئوری‏‌ها‌ی توسعه، ماهیت گردشگری و توسعه با دیدگاه پایداری در دنیای امروز و در کنار روند جهانی شدن و تاثیر‏های آن و همچنین روند نیازها و رویه‌های گردشگری کنونی،  می‏‌تواند ابزاری برای توسعه شهر ما باشد با شناخت نقش ذی‏‌نفعان و جامعه گردشگرپذیر، فرآیند برنامه‏‌‌ریزی عرضه خدمت به بازدید کننده را به گونه‌ای پیاده سازی کنیم که منجر به کاهش اثرهای زیانبار احتمالی این صنعت به کمترین میزان آن شود.

 

انواع گردشگری :

۱- گردشگر نجومی Astrotourism:

۲-گردشگر فرهنگی Cultural tourist :

۳-گردشگر زیارتی Religious tourist:

۴- بوم گرد  Ecotourism  :

۵-گردشگران حومه و روستا Rural tourist :

۶-گردشگر مراسم و رویداد خاص Conventional  tourist:

۷-گردشگر بهداشت و سلامت Health tourist:

۸-گردشگر ماجرا جو Adventurouse  tourist :

۹-گردشگر شکارچی Rural tourist :

۱۰-گردشگر خرید Shopping tourist :

۱۱-گردشگر بازدید از اقوام Visitors of fiehds and Relative tourist:

۱۲- گردشگر تفریحی Holidy tourist :.

۱۳-گردشگری سیاه Dark tourism:

 

 جایگاه ایران در نزد گردشگران خارجی:

توریست های  خارجی ایران را کشوری  بکر با فرهنگ بومی وسنتی می شناسند که از میراث تاریخی ارزشمندی با آوازه جهانی بر خوردار است .جایگاه شهرستان پاسارگاد مرکزیت دو میراث جهانی تخت جمشید و پاسارگاد است. لذا شهرستان پاسارگاد و سعادتشهر همطراز شهرهای تاریخی همچون قاهره واسکندریه مصر که همجوار اهرام ثلالثه و شهرآتن که همجوار آکروپولیس یونان قرار دارند می باشد. لذا جایگاه جهانی شهرمان را درک ،جهانی فکر نموده و بومی عمل کنیم.بی دلیل نیست که استان فارس پایتخت گردشگری ایران و پاسارگاد را قلب  تپنده گردشگری ایران می دانند.

 

آمار و ارقام گردشگران داخلی و خارجی در ایران، فارس و شهرستان پاسارگاد:

بر اساس مطالعات انجام شده درآمد حاصل از جذب یک گردشگر خارجی بافروش ۱۵ بشکه نفت برابری می کند و اگر این صنعت در کشور توسعه پیدا کند و تعداد فراوانی گردشگر خارجی به ایران بیایند درآمد حاصل از توریسم می تواند جایگزین بخش های قابل توجهی از درآمد فروش نفت شود.

 

مستند بر آمار و ارقام موجود در اداره میراث فرهنگی پاسارگاد روزانه تعداد ۱۰۰۰ نفر ایرانی و ۱۰۰ نفر خارجی از مجموعه میراث جهانی پاسارگاد دیدن می نماید که سهم ما از اقتصاد صنعت گردشگری و جذب این تعداد نفر نزدیک به صفر است و هیچ گونه زیر ساختی منطبق با حوزه گردشگری درشهرستان نداریم.

 

۸۰ درصد از گردشگران خارجی را اکوتوریست ها تشکیل می دهند که علاقمندی  وافری به فرهنگ بومی، جامعه محلی و اماکن طبیعی و تاریخی دارند ومهمترین دغدغه های آنها حفظ محیط زیست می باشد. لذا تصمیمات در حوزه گردشگری می بایست منطبق بر توسعه پایدار و حفظ محیط زیست باشد.

 

انواع گردشگر خارجی :

گردشگر ارزانقیمت یا  cheep ( بک پکر)

قبل از هر سفر و ماجراجویی میزان هزینه سفر بیشترین دغدغه هرگردشگری در سراسر این دهکده جهانی خواهد بود، اما بک پکرها Backpaker)) که فقط یک کوله پشتی به همراه دارند به عنوان گروه کثیری از مسافران و گردشگران امروزی دهکده جهانی شناخته شده اند. این گروه عمدتا دانشجویان جزء آن هستند، به دنبال یافتن مقاصد گردشگری ارزان قیمت در جهان هستند تا با صرفه جویی هایی مناسب به مناطق بیشتری سفر و دیدنی های زیادی را در کارنامه خود ثبت کنند.

 

این نوع گردشگران با توجه به رویکرد اقتصادی خود وعلاقمندی به جامعه محلی وبومی بصورت فردی ویا چند نفره با دوچرخه ، پیاده ویا موتور سیکلت سفر می نماید روزانه بیش از ۲۰ دلار خرج نکرده وعمدتا در اماکن عمومی همچون پارکها ، مساجد و زیارتگاه اقامت می نماید .از خوراک های محلی ، میوه و سبزیجات بویژه ماست در طول سفر استفاده می کند . با توجه به انگیزه سفر خود با جامعه محلی ارتباط برقرار نموده و همچون یک دوست و میهمان در منزل  میزبان اقامت نموده  تا از سرویس رایگان استفاده نماید با توجه به ویژگی منحصر بفرد ایرانیان و بویژه استان فارس در امر میهمان نوازی بک پکر ها  از این رویکرد و ویژگی اخلاقی ما بوفور استفاده می نمایند.

 

این گروه نقش بسزایی در معرفی جاذبه های گردشگری یک منطقه دارند و عموما مورد تایید جامعه جهانی گردشگری بوده و آژانسهای معتبر گردشگری از نقطه نظریات ایشان برای برگزاری تور های تخصصی استفاده می نماید.

 

سرمایه گذاری بر روی این عده از مخاطبان بصورت مستقیم در رونق اقتصادی جامعه محلی نقشی ندارد ولیکن حضور و معرفی جاذبه های گردشگری کمتر معرفی شده به جامعه جهانی توسط ایشان توانایی جذب گردشگر داخلی و خارجی را بیشتر می نماید. از جامعه آماری ۱۱۰۰ بازدید کننده خارجی روزانه از پاسارگاد  بیشتر از ۱۰ نفر به این گروه تخصص دارد.افراد خارجی  دو چرخه سوار و یا پیاده ای که روزانه در مسیر حرکت خود می بینیم از این گروه می باشند.

 

 گردشگر حرفه ای:professional tourist

ایشان  از درآمد قابل توجه ای برخوردار بوده و روزانه بیش از  ۱۰۰ دلار هزینه می کنند. در بهترین هتل ها و مراکز تفریحی و اقامتی شهر و کشور خود اقامت داشته و علاقمند سفر های بومی و منحصر بفرد می باشند از زمان ورود به ایران برنامه ریزی مدون دارند عموما بصورت گروهی سفر نموده و از راهنمای محلی استفاده می کنند مسیر سفر را مطالعه نموده و از جاذبه های گردشگری مسیر و مقصد اطلاع کافی دارند . از رستوران  های شیک و اقامتگاه های بوم گردی که آوازه جهانی داشته و بک پکر ها آنان را به جامعه جهانی معرفی نموده اند استفاده می نمایند.

 

نقش بسزایی در صنعت گردشگری دارند بطوری که ورد هر نفر از این گردشگران برای ۱۰ نفر فرصت شغلی ایجاد می نماید . تنها گروه گردشگریست که در حوزه صنعت گردشگری جایگاه مهمی داشته وتصمیمات سرمایه گذاری با آمار و ارقام این نوع گردشگر انجام می شود.به توسعه پایدار و حفظ محیط زیست علاقمند بوده و به جامعه محلی و بومی  را تکریم می نمایند از جاذبه های گردشگری مناطق هدف آگاهی کامل دارند. و برای بازدید آن هزینه می نمایند. بصورت حرفه ای و تخصصی به مقولی گردشگری فکر کرده و از تجربیات گرانبهای برخوردارند.

 

سرمایه گذاری بر روی این عده از مخاطبان بویژه با توجه به موقعیت شهرستان پاسارگاد بیشترین نقش را در اقتصاد جامعه محلی دارد از جامعه آماری ۱۱۰۰ بازدید کننده  خارجی روزانه  از پاسارگاد  بیشتر  از ۷۰ نفر به این گروه تخصص دارد.تمامی اتوبوس های  VIP  و مینی بوس ها ی که برای بازدید از میراث جهانی پاسارگاد اقدام می نمایند شامل این گروه می باشد.

 

بررسی جامعه  گردشگری ایران:
•گروه آگاه              A=5%
•گروه متوسط       B=15%
•گروه ناآگاه       C=80%

 

ویژگی های جامعه شناختی گروه C : این افراد هیچ گونه دانشی نسبت به صنعت گردشگری نداشته وبه دلیل عدم آگاهی  توانایی سفر نیز ندارد. عموماً هرچند سال یکبار بنا به مقتضیات زمان سفر می کند معمولا، ارگان یا سازمان خاصی متولی سفر می باشد که کمترین  خدمات مسافرتی را هزینه می نماید.

 

این گونه سفر ها مبداء -مقصد و بصورت کاروانی انجام می گیرد. وسیله نقلیه آنها اتوبوس یا مینی بوس میباشد کلیه خدمات مسافرتی از قبل برنامه ریزی شده ومسئول کاروان برای ارائه خدمات خود از ارگان مربوطه هزینه سفررا  دریافت می نماید. اعضای کاروان تجربه سفر نداشته  و از خدمات عمومی بین راهی استفاده می نمایند. هیچ گونه درآمد ی برای جامعه میزبان نداشته و هزینه بردار می باشد. محل اقامت ایشان در طول مسیر  پارکهای عمومی، زیارتگاهها ، خدمات مسافرتی بین راهی ،و مجتمع های خدماتی دولتی می باشد.تحت هیچ عنوان در هتل ها و اقامتگاههای  تخصصی گردشگری  در طول مسیر و در مقصد استفاده نمی نمایند.

 

(جهت اطلاع بیشتر می توان به آقای دبیری رئیس ستاد اسکان مسافران نوروزی و مدیر پایانه حمل ونقل بین شهری  در ترمینال کاراندیش تماس گرفت)

 

بدلیل عدم آگاهی از صنعت گردشگری مخرب اموال عمومی بوده ،و با رها نمودن زباله در طول مسیر و استفاده بیش از حد از ظروف یکبار مصرف توسط مسئول کاروان بیشترین آلودگی زیست محیطی را به همراه دارند. تمایل به خرید  نزد افراد این گروه کم بوده و  بیشتر از تنقلات همراه همچون تخمه آفتاب گردان یا تخم خربزه و طالبی که در طول سال جمع نموده استفاده میکند در صورت نیاز به خرید تنقلات از  چیپس،پفک، بستنی و…در طول سفر استفاده می نماید.سفرهای زیارتی ، سیاحتی چند روزه از ویژگی های این دسته از گردشگران میباشد.

 

سرمایه گذاری بر روی این عده از مخاطبان بویژه با توجه به موقعیت شهرستان پاسارگاد اتلاف انرژی و هدر دادن سرمایه می باشداز جامعه آماری ۱۱۰۰ بازدید کننده روزانه  از پاسارگاد  کمتر از ۲۰ نفر به این گروه تخصص دارد.ولیکن در پایانه مسافرتی تفریحی سعادتشهر و زیارتگاه شاهزاده حسین بفور ایشان را می توان دید.

 

 ویژگی های جامعه شناختی گروه B:

این گروه از دانش کمی در عرصه گردشگری برخوردار بوده و نسبت به جاذبه های گردشگری موجود در ایران اطلاعات جزئی دارد در روزنامه ها و خبر گزاری ها ،اخبار مربوط به  جاذبه های گردشگری را توجه می نماید.از درآمد نسبی برخوردار بوده از امکانات وتجهیزات کمی برای سفر برخوردار است هر ساله به بهانه تعطیلات بصورت خانوادگی یا گروهی سفر می نمایند عموماً از وسیله  نقلیه شخصی استفاده نموده از قبل به چگونگی سفر فکر نموده با توجه به شرایط آب وهوایی  مسیر مشهد –شمال و یا بوشهر –بندر عباس را انتخاب می نماید.

 

عموماً لوازم خواب وخوراک را همراه دارد در کمپ چادری اقامت نموده و در حاشیه امن شهری از قبیل پارکها، فضای سبز عمومی و کمپ های ویژه مسافران دارای سرویس بهداشتی عمومی وهمچنین مدارس استفاده می نماید.

 

 

کمترین هزینه را برای سفر در نظر گرفته وبصورت میانگین از یک میلیون تومان تا ۳ میلیون تومان برای اعضای خانواده ویا گروه خود خرج می نماید.از هتل ها و اقامتگاه بین راهی استفاده نمی کند . در صورت نیاز از حمام عمومی وبا در اختیار گرفتن خانه های استیجاری نیاز های بهداشتی خود را برطرف می نماید.

 

از جاذبه های گردشگری مسیر حرکت بازدید نموده و هزینه بلیط را بصورت نقدی یا نشان دادن کارت های نیم بها پرداخت می نماید. تمایلی به خرید صنایع دستی دارد و لیکن با کمترین هزینه نیاز خود را برطرف می نماید واز خوراکهای محلی استقبال جزئی دارد.

 

معمولا با خوردن ساندویچ فلافل، همبرگر، سالاد اولویه ،وکباب کوبیده ، نیاز های خوراکی خود را برطرف نموده و در صورت داشتن وقت با تهیه خوراک مرغ یا آبگوشت وعده غذایی را پشت سر گذاشته به ادامه سفر می پردازد.گردشگر داخلی ارزانقیمت را میتوان به اینگروه اتلاق نمود.از قبل میوه ، و تنقلات مسیر حرکت را از شهر مبدا تهیه نموده در صورت نیاز در طول مسیر تنقلات مورد نیاز را تهیه می نماید.

 

رعایت اصول زیست محیطی یک خط در میان انجام می گیرد در ابتدای سفر کیسه زباله ای برای جمع آوری زباله در نظر گرفته و در طول مسیر بی خیال شده و تمامی زباله های خود را از پنجره ماشین به بیرون پرتاب نموده و یا در پارکهای عمومی رها می نماید.

 

هر چه درآمد و اقتصاد خانواده بیشتر گردد درک و دانش گردشگری ایشان افزوده شده تمایل به سفر حرفه ای بیشتری دارد و ممکن است در قالب تور سفر کند. ولیکن به مکتب اقتصادی اصفهان چشم نظر داشته کمتر خرج نموده و بیشتر سوء استفاده را می نماید.

 

سرمایه گذاری بر روی این عده از مخاطبان بویژه با توجه به موقعیت شهرستان پاسارگاد و تبدیل شدن جاده اصلی به جاده توریستی در دو سال اینده (با توجه به بزرگ راه شیراز –اصفهان )مقرون به صرفه نیست و لیکن اگر به دلایل رشد اقتصادی این گروه از نظر آماری به جامعه بعدی ارتباط پیدا کند سرمایه گذاری در حوزه گردشگری بر اقتصاد جامعه محلی نقش بسزایی دارد. از جامعه آماری ۱۱۰۰ بازدید کننده  خارجی روزانه از پاسارگاد  بیشتر  از ۸۰۰ نفر به این گروه تخصص دارد.تمامی ماشین هاس سواری پژو، پراید، وانت، سمند و …. از پاسارگاد بازدید می کنند به این گروه تعلق دارند.

 

ویژگی های جامعه شناختی گروه A:

ایشان  از درآمد قابل توجه ای برخوردار بوده و در بهترین هتل ها و مراکز تفریحی و اقامتی شهر  خود استفاده می نماید. در طول سال دو یا چند سفر خارج از کشور داشته و ازکشورهای اروپایی و آمریکایی بازدید می نماید.علاقمند سفر های داخلی بصورت حرفه ای و گروهی می باشند.از وسیله های نقلیه تخصصی در زمینه گردشگری استفاده می کنند.  مسیر سفر را مطالعه نموده و از جاذبه های گردشگری مسیر و مقصد اطلاع کافی دارند. از رستوران  های شیک و اقامتگاه های بوم گردی که آوازه جهانی داشته و بک پکر ها آنان را به جامعه جهانی معرفی نموده اند استفاده می نمایند.

 

نقش بسزایی در صنعت گردشگری دارند بطوری که ورد هر نفر از این گردشگران برای ۱۰ نفر فرصت شغلی ایجاد می نماید. تنها گروه گردشگریست که در حوزه صنعت گردشگری جایگاه مهمی داشته وتصمیمات سرمایه گذاری با آمار و ارقام این نوع گردشگر انجام می شود.به توسعه پایدار و حفظ محیط زیست علاقمند بوده و به جامعه محلی و بومی  را تکریم می نمایند از جاذبه های گردشگری مناطق هدف، آگاهی کامل دارند و برای بازدید آن هزینه می نمایند. بصورت حرفه ای و تخصصی به مقولی گردشگری فکر کرده و از تجربیات گرانبهای برخوردارند.

 

انواع گردشگری در شهرستان پاسارگاد

روستا گردی :

آسترو توریسم Astrotourism

گردشگری عشایر:

کوچه باغ گردی و بازدید از کرشک های شیره پزی :

گردشگری پرواز:

گردشگری مذهبی:

کوه نوردی:

غار نوردی:

پرنده نگری:

ژئو توریسم:

دو چرخه سواری کوهستان:

غواصی و قایق سواری :

 

تبدیل باغ قوام به پارک عمومی و تفرجگاه یا سیاحتگاه :

مجموعه کلبه آقامیر به عنوان فعال صنعت گردشگری  مستند بر تجربیات و دانش خود در حوزه این صنعت مخالف  تغییر کاربری باغ می باشد لذا همچنان که مستحضرید  تمامی پارکهای شیراز بجز پارک شهر  عموماً  در سالهای نه چندان دور باغ بوده اند گه می توان به پارک خلدبرین اشاره نمود ولیکن هیچ کدام از پارک های فوق در اقتصاد جامعه محلی شیراز نقش تعیین کننده ای ندارند. با مقایسه موردی پارک شهر و باغ ارم می توان به تفاوت چشمگیر و جایگاه آن دو پی برد.

 

لازم به ذکر است شهرداری در صورت تمایل به ایجاد پارک می تواند با هزینه کمتری پارک های محلی را تجهیز نماید و یا بصورت حرفه ای به پارک مهرگان و پارک شهرداری بپردازد. لذا اگر توانایی مدیریت باغ قوام را ندارد بهتر آنکه همچون سلف خود هیچ طرح و برنامه ای را اجرا ننماید چون کاری نکردن به از بد کار کردن است.

 

 ((آنجایی که همه مثل هم فکر می کنند، هیچ کسی خیلی فکر نمی کند. ما جهانی فکر کرده، بومی عمل می نمائیم))

با سپاس

مدیریت  کلبه آقامیر

منبع:وبلاگ کمین نوش


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر