۵:۰۸:۵۰ - یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳
پایان فصل چهارم کاوش تل آجری در حریم شهر پارسه مرودشت
فصل چهارم کاوش تل آجری در حریم شهر پارسه با حضور باستان شناسان ایتالیایی پایان یافت.   به گزارش واحد مرکزی خبر، حیدری، مدیر روابط عمومی پارسه پاسارگاد گفت: این طرح تحقیقاتی و کاوش در منطقه تاریخی تل آجری واقع در شمال غربی تخت گاه تخت جمشید با هدف شناسایی ساختارهای معماری این شهر و

DSC01070(1)

فصل چهارم کاوش تل آجری در حریم شهر پارسه با حضور باستان شناسان ایتالیایی پایان یافت.

 

به گزارش واحد مرکزی خبر، حیدری، مدیر روابط عمومی پارسه پاسارگاد گفت: این طرح تحقیقاتی و کاوش در منطقه تاریخی تل آجری واقع در شمال غربی تخت گاه تخت جمشید با هدف شناسایی ساختارهای معماری این شهر و پاسخگویی به پرسش مرتبط با باستان شناسی هخامنشی به ویژه برای بازسازی بافت ابتدایی مرکز هخامنشی پایان یافت.

 

این طرح براساس امضای تفاهم نامه بین پژوهشگاه میراث فرهنگی و دانشگاه بولونیا ایتالیا به سرپرستی دکتر علیرضا عسکری چاوردی از ایران و دکتر پی یر فرانچسکو کالیری از ایتالیا در مدت۴۰ روز اجرا شد.

 

در این فصل کاوش، کشف بقایای انسانی، حیوانی و گیاهی، شناسایی تداوم منحصر به فرد سکونت در تل قلعه، تعیین عرصه و حریم تپه در بخش های مختلف، کاوش های لایه نگاری و اقدامات حفاظتی تپه و گاه نگاری نسبی انجام شد.

 

همچنین کاوشگران با کاوش های لایه نگاری در این تپه به پرسش هایی که در زمینه فازشناسی این تپه و فراتر از آن در منطقه، به ویژه حوزه رودخانه کر وجود دارد ، پاسخ دادند.

 

تل قلعه و یا تپه قلعه مشهور به تل سبز که با شماره۱۱۷۴۳در سال ۱۳۸۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، در فاصله ۳ کیلومتری محل برخورد دو رودخانه سیوند و کر و در جنوب باختری شهر مرودشت در چند کیلومتری آثار باستانی تخت جمشید قرار دارد.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر