۱۴:۲۲:۰۱ - دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
کتاب «تخت جمشید ازنگاه آنتوان سوریوگین» عرضه می شود
 مدیر انتشارات نوید گفت: کتاب تخت جمشید از نگاه آنتوان سوریوگین در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه می شود.   داریوش نویدگویی در گفتگو با خبرنگار مهر، ابراز کرد: کتاب تخت جمشید از نگاه آنتوان سورگین که ۲۰ اسفندماه گذشته در کاخ گلستان تهران رونمایی شد برای عرضه در نمایشگاه بین

IMG08161600

 مدیر انتشارات نوید گفت: کتاب تخت جمشید از نگاه آنتوان سوریوگین در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه می شود.

 

داریوش نویدگویی در گفتگو با خبرنگار مهر، ابراز کرد: کتاب تخت جمشید از نگاه آنتوان سورگین که ۲۰ اسفندماه گذشته در کاخ گلستان تهران رونمایی شد برای عرضه در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در دسترس علاقه مندان قرار می گیرد.

 

وی با اشاره به اینکه کتاب یادشده که مشتمل بر مجموعه تصاویر آثار باستانی تخت جمشید از دوران قاجار است، توسط طاهره اسلامی و درنا نویدگویی تدوین و ترجمه شده و از سوی انتشارات نوید شیراز نیز منتشر شده است.

 

وی ادامه داد: این کتاب در جهت اهداف فرهنگی و با حمایت بنیاد پژوهشی پارسه – پاسارگاد منتشر شده است.

 

مدیر انتشارات بین المللی نوید شیراز با بیان اینکه تاریخ پرفراز و نشیب تخت جمشید پژوهشگران، محققین و عکاسان بسیاری را به خود جذب کرده است، گفت: حرفهای ناگفته بسیاری درباره تخت جمشید وجود دارد که به نظر می رسد در اندیشه سازندگان آن مجموعه بزرگ معنویتی و عشقی وجود داشته است.

 

آنتوان سوروگین، اواخر دهه ۱۸۳۰ میلادی برابر با حدود سال ۱۲۱۹ خورشیدی در سفارت روسیه در تهران از یک پدر و مادر گرجی تبار ارمنی زاده شد و سالهای نخستین عمرش را در تهران گذراند.

 

پدرش واسیلی، خاورشناس و دیپلمات سفارت روسی تزاری در تهران بود.

 

آنتوان، در کودکی به هنر نقاشی علاقه داشت. او پس از فوت پدرش در حادثه اسب سواری در تهران، به همراه مادر مادرش به گرجستان بازگشت. آنتوان پس از مرگ پدر برای کمک به خانواده نقاشی را کنار گذاشت و همراه با برادرانش امانوئل و کولیا نزد عکاس معروف روسی دیمتری ایوانویچ ژرماکوف در تفلیس عکاسی آموخت.

 

او در سال ۱۸۷۰ میلادی برابر با سال ۱۲۴۹ خورشیدی، همراه با برادرانش به تبریز آمد و در آنجا ساکن شد و به دستگاه ولیعهد مظفرالدین میرزا راه یافت و از او لقب ‘خانی’ نیز گرفت.

 

آنها پس از مدتی به تهران آمدند و در تهران یک استودیو عکاسی در خیابان علاءالدوله (فردوسی) کنار در شرقی میدان مشق دایر کردند.

 

آنتوان در تهران با یک دختر ایرانی ارمنی نژاد ازدواج کرد که حاصل این ازدواج هفت فرزند بود.

 

او برای کامل کردن مجموعه عکس های خود به اکثر نقاط ایران سفر کرد و از سوژه های گوناگون بهترین تصاویر را تهیه کرد. مردم، مناظر، بناهای تاریخی، آداب و رسوم، مشاغل و حرفه ها، اشیاء و سرانجام تمام زوایای زندگی ایرانیان سوژه عکاسی او بود.

 

وی، سرانجام در سال ۱۹۳۳ (میلادی) برابر با سال ۱۳۱۲ خورشیدی بر اثر عفونت کلیه در تهران درگذشت و در گورستان ارامنه تهران به خاک سپرده شد.

 

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تاریخ۱۶ تا ۲۶ اردیبهشت پذیرای بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان به یارمهربان است.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر