۱۵:۲۶:۱۱ - چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۳
کشاورزان گندم خود را به دلالان نفروشند
رئیس شبکه تعاونی روستایی پاسارگاد گفت: با توجه به اینکه احتمال افزایش دوباره قیمت گندم وجود دارد از کشاورزان تقاضا می‌شود گندم خود را به دلالان نفروشند. ابراهیم کنعانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پاسارگاد اظهار داشت: سال گذشته شبکه تعاونی روستایی پاسارگاد ۵ هزار و ۲۶۰ تن گندم از کشاورزان این شهرستان

رئیس شبکه تعاونی روستایی پاسارگاد گفت: با توجه به اینکه احتمال افزایش دوباره قیمت گندم وجود دارد از کشاورزان تقاضا می‌شود گندم خود را به دلالان نفروشند.

ابراهیم کنعانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پاسارگاد اظهار داشت: سال گذشته شبکه تعاونی روستایی پاسارگاد ۵ هزار و ۲۶۰ تن گندم از کشاورزان این شهرستان خریداری کرد که هیچ‌گونه مشکلی در پرداخت بهای گندم به وجود نیامد و مابه‌التفاوت الحاقی آن نیز به‌موقع پرداخت شد.

رئیس شبکه تعاونی روستایی پاسارگاد از راه اندازی دو مرکز خرید گندم و محصولات کشاورزی در این شهرستان خبر داد و افزود: پیشنهاد دو مرکز خرید که یکی در بخش پاسارگاد و دیگری در روستای اکبرآباد است، ارائه شده که در صورت راه‌اندازی آن بسیاری از مشکلات کشاورزان این شهرستان در زمینه حمل و نقل گندم و سایر محصولات مرتفع می‌شود.

کنعانی قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری را  یک‌هزار و پنجاه تومان اعلام کرد و ادامه داد: سطح زیر کشت گندم در شهرستان پاسارگاد به دلیل بالا بودن قیمت آن نسبت به سال گذشته، افزایش پیدا کرده و پیش‌بینی می‌شود برداشت گندم نیز بیشتر از سال گذشته شود.

وی با بیان اینکه تمام گندم تولیدی این شهرستان به تعاونی روستایی تحویل داده نمی‌شود، اضافه کرد: مقدار بسیاری از گندم تولیدی کشاورزان نیز در زمینه خودمصرفی، بذری و بسیاری از این گندم نیز به دلال‌ها اختصاص می‌یابد .

این مسئول ابراز داشت: توصیه می‌شود که کشاورزان با توجه به اینکه شبکه تعاونی آمادگی کامل دارد تا محصولات آنان را خریداری کند از فروش محصول خود به دلالان جلوگیری کنند.

رئیس شبکه تعاونی روستایی پاسارگاد تصریح کرد: با توجه به اینکه احتمال افزایش دوباره قیمت گندم وجود دارد از کشاورزان تقاضا می‌شود محصولات خود را به شبکه تعاونی تحویل دهند و از فروش گندم به دلالان جلوگیری کنند.

کنعانی با بیان اینکه کشاورزانی که محصولات خود را به تعاونی تحویل ندهند از خدمات مربوطه محروم خواهند شد، گفت: یکی از بزرگ‌ترین خدمات شبکه تعاونی روستایی ایجاد صندوق واحد اعتباری بوده که سرمایه این صندوق از خود کشاورزان است و تسهیلاتی را نیز به کشاورزان پرداخت می‌کند.

وی به خریدهای توافقی انجام شده توسط شبکه تعاونی روستایی پاسارگاد اشاره کرد و ابراز داشت: شبکه تعاونی روستایی سال گذشته بیش از ۲۳ هزار تن خرید توافقی محصولات کشاورزی از قبیل گوجه فرنگی، خیار سبز، ذرت علوفه و جو را انجام داد.

رئیس شبکه تعاونی روستایی پاسارگاد افزود: سال گذشته با ورود شبکه تعاونی و خرید محصولاتی مانند جو، باعث جلوگیری از افت قیمت آنها شد که در آن زمان دلالان تلاش می‌کردند تا قیمت جو را کاهش دهند.

کنعانی ادامه داد: در مورد محصولی مانند خیار سبز نیز این‌چنین اتفاقی افتاد و بسیاری از کشاورزان به دلیل کاهش قیمت خیار سبز توسط دلالان قصد شخم کردن مزرعه خود را داشتند که با ورود شبکه تعاونی و خرید توافقی توانستیم بازار را کنترل کنیم.

وی ابراز داشت: شبکه تعاونی روستایی سال گذشته برای نخستین‌بار اقدام به خرید گوجه کرد که ۲ هزار و ۲۰۰ تن خریداری شد و در زمینه  قیمت، سبد و حمل گوجه کشاورزان آرامش خاطر داشتند.

این مسئول از مسئولان خواست تا برای خرید ذرت علوفه با آوردن بهانه‌هایی مانند بوی بد آن و دیگر موارد سنگ‌اندازی نکنند و تصریح کرد: تنها مکانی که ما می‌توانیم ذرت علوفه به صورت توافقی از کشاورزان خریداری کنیم همین مرکز بوکان است که هر چندگاهی از ما انتقاد می‌شود و ما نیز به دلیل نداشتن مکانی مناسب و مجهز مجبور به انبار کردن ذرت علوفه در این منطقه می‌شویم.

وی هدف از خریدهای توافقی توسط شبکه تعاونی روستایی را جلوگیری از ورود دلالان و همچنین بالا بردن درآمد کشاورزان عنوان کرد و اذعان داشت: کشاورزان با فروش محصولات کشاورزی خود به شبکه تعاونی روستایی هم می‌توانند درآمد خوبی داشته باشند و هم از ورود دلالان جلوگیری کنند.

کنعانی تعداد تعاونی‌های کشاورزی در این شهرستان را شش شرکت اعلام کرد که اتحادیه شرکت‌های تعاونی پاسارگاد، دو تعاونی روستایی شهید بهشتی کمین و شهدای هخامنش بخش پاسارگاد، شرکت تعاونی تولید وحدت کمین در روستای اکبرآباد، تعاونی دامداران و تعاونی زنان محله بوکان و بخش پاسارگاد و نظام صنفی از جمله تعاونی‌های فعال این شهرستان هستند.

بر چسب ها:

ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر