۵:۱۹:۰۳ - پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۳
یورش خرس های تشنه به باغات پاسارگاد+ تصاویر
به گزارش طنین پاسارگاد، منطقه شکار ممنوع کوه خرسی در حوزه پاسارگاد از دامنه کوههای مشرف به تنگه خشک شروع می شود و ارتفاعات  وتنگه های مشرف به روستاهای کرم آباد، قوام آباد ،حسن آباد و اکبر آباد را در برمی گیرد. این منطقه به علت اینکه زیستگاه گونه شاخصی همچون خرس قهوه ای می

به گزارش طنین پاسارگاد، منطقه شکار ممنوع کوه خرسی در حوزه پاسارگاد از دامنه کوههای مشرف به تنگه خشک شروع می شود و ارتفاعات  وتنگه های مشرف به روستاهای کرم آباد، قوام آباد ،حسن آباد و اکبر آباد را در برمی گیرد.

این منطقه به علت اینکه زیستگاه گونه شاخصی همچون خرس قهوه ای می باشد از اهمیت حفاظتی بالایی برخوردار می باشد. خرسها چون حس بویایی قوی دارند وبوی آب ومیوه رااز کیلومترها (تابیش از ۲۰ کیلومتر)حس می کنند و  از طرفی متاسفانه در سالهای اخیر به علت خشکسالی های پی در پی چشمه های آب درارتفاعات که منبع رفع تشنگی این حیوانات بوده است به طور کامل خشک شده اند.

خرسها وسایر حیوانات موجود در طبیعت پاسارگاد از فرط تشنگی مجبور به هجوم به باغات میوه شده اند وبه علت قدرت ووزن زیاد آنها ممکن است باعث خساراتی به این مزارع شوند.

از طرفی باغات میوه روستا های کرم آباد و قوام آباد و برخی نقاط دیگر در شهرستان پاسارگاد در نقاط کمتر از ۵۰ متری از منطقه شکار ممنوع قرار گرفته اند وحصار کشی ندارند وبه همین دلیل باغات این دو روستا مورد هجوم خرسها قرار گرفته وبه شدت مورد صدمه قرار گرفته است.

کشاورز سرپرست اداره محیط زیست پاسارگاد در این باره به خبرنگار ما گفت:توصیه می شود که باغداران  اقدام به حصار کشی باغات میوه خود نمایند تا از هجوم خرسها در امان باشند و در صورت نداشتن تمکن مالی به جهت حصار کشی لازم است باغداران به صورت نوبتی در شبها نگهبانی از مزارع را انجام دهند.

وی افزود: چون خرسها فعالیت خود را از غروب آفتاب تا طلوع آفتاب انجام می دهند نگهبانی  وروروشن کردن آتش در اطراف باغات خود را انجام دهند واگر برایشان امکان دارد استفاده از دود کردن باروت نیز توصیه می شود.

کشاورز ادامه داد:توصیه می شود که باغداران تا پایان برداشت میوه ها با این حیوانات مدارا کنند ،چون  خرس  نقش کلیدی در سلامت اکو سیستم دارد ویک گونه بسیار با ارزش و از سرمایه های  شهرستان پاسارگاد می باشند چرا که این شهرستان با وجود این گونه شاخص معروف ومشهور است و می تواند در آینده ای نزدیک نقش بسیار مهمی در تو ریسم این شهرستان داشته باشد.

این مقام مسئول ابراز داشت:اداره محیط زیست با گشت های مستمر وشبانه روزی واستفاده از همکاران محلی اقدام به حفاظت از این گونه نموده است.

کشاورز با بیان اینکه جریمه کشتن خرس بسیار سنگین می باشد، از مردم خواست تا در صورت مشاهده این حیوان از کشتن این حیوان به شدت خود داری کنند.

یوسفی صاحب یکی از  این باغ ها ادعا می کند که بار ها خرس ها به باغ وی آمده اند وپس از نوشیدن آب به کوه برمی گردند و می گوید در سال های قبل گله خرس ۱۲ تایی نیز در باغش مشاهده کرده است.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر