۲۱:۰۲:۴۱ - جمعه ۲۶ تیر ۱۳۹۴
ثبت رکورد تولید کلزا در ارسجان
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان گفت: برای نخستین بار در استان فارس تولید کلزا در سطح یک هکتار از مزارع ارسنجان از مرز هفت هزار و ۵۰۰ کیلوگرم گذشت و این شهرستان رکورد هفت هزار و ۶۳۶ کیلوگرم در هکتار را از آن خود کرد.   علی عسکر امیدی، در گفت و گو با ایرنا

81685902-70038599

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان گفت: برای نخستین بار در استان فارس تولید کلزا در سطح یک هکتار از مزارع ارسنجان از مرز هفت هزار و ۵۰۰ کیلوگرم گذشت و این شهرستان رکورد هفت هزار و ۶۳۶ کیلوگرم در هکتار را از آن خود کرد.

 

علی عسکر امیدی، در گفت و گو با ایرنا بیان داشت: پیش از این حداکثر میزان برداشت تولید در هکتار دانه روغنی کلز در فارس چهار هزار و ۵۰۰ کیلوگرم بود که از یکی از مزارع بخش زرقان شیراز برداشت شد.

 

وی درمورد نحوه ثبت رکورد تولید کلزا در ارسنجان اظهار کرد: کیل گیری و برداشت از مزرعه کلزا ۲ . ۶ هکتاری عسکر زارعی یکی ازکشاورزان ارسنجان باحضورمسعود وجدانی فر مدیرکل پنبه و دانه های و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی، شماری از کارشناسان این وزارتخانه و نماینده شرکت فرانسوی EURalis Semence تولید کننده بذر این مزرعه، با استفاده از یک دستگاه کامباین نیوهلند انجام گرفت.

 

وی ادامه داد: در انجام این کیل گیری که روسای مدیریت زراعت و مکانیزاسیون و تعدادی از کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز حضور داشتند، ۸۴۰ کیلوگرم محصول کلزا از سطح یک هزار و ۱۰۰ مترمربع برداشت شد و در مجموع عملکرد در هر هکتاز از این مزرعه معادل هفت هزار و ۶۳۶ کیلوگرم ثبت شد که بالاترین میزان برداشت در استان فارس است.

 

امیدی، بذر مصرفی این مزرعه را از رقم هیبرید ES-Naptune متعلق به یک شرکت فرانسوی بیان کرد و افزود: از این نوع بذر که برای نخستین باردر ارسنجان کشت شد در هر هکتار، چهار کیلوگرم مورد استفاده قرار گرفت و در زمان کاشت تا برداشت از این مزرعه بازدید شد و کارشناسان زراعت و حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس و ارسنجان توصیه های فنی لازم را به کشاورزان ارائه کردند.

 

وی بیان کرد: امیدواریم با توجه به ویژگی این بذر از جمله قابلیت تولید، غلاف دهی بالا، همزمانی رسیدن غلاف ها و به ویژه مقاومت به ریزش، در سال زراعی ۹۵-۹۴ کشاورزان شهرستان استقبال خوبی نسبت به کشت این محصول داشته باشند.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر