۱۱:۱۷:۳۵ - شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
رئیس اداره حفاظت از محیط زیست پاسارگاد خبر داد: آموزش زیست محیطی کشاورزان در مزرعه
به گزارش پارس دشت، رییس حفاظت محیط زیست شهرستان پاسارگاد گفت: با توجه به اینکه در آستانه برداشت محصولات کشاورزی قرار داریم و احتمال آتش زدن کاه کلش و بقایای گیاهان کشاورزی وجود دارد، در این راستا با حضور در مزارع با کشاورزان به صورت چهره به چهره  آموزشهای زیست محیطی داده شد ومشکلات زیست

Untitled

به گزارش پارس دشت، رییس حفاظت محیط زیست شهرستان پاسارگاد گفت: با توجه به اینکه در آستانه برداشت محصولات کشاورزی قرار داریم و احتمال آتش زدن کاه کلش و بقایای گیاهان کشاورزی وجود دارد، در این راستا با حضور در مزارع با کشاورزان به صورت چهره به چهره  آموزشهای زیست محیطی داده شد ومشکلات زیست محیطی وتبعاتی که از آتش زدن کاه وکلش کشاورزی حادث می شودبیان گردید.

وی افزود: در این آموزش تاثیر آتش سوزی بر روی  خاک، از جمله کاهش خلل وفرج، کاهش رطوبت، از بین رفتن موجودات ذره بینی در عمق خاک زراعی، بالارفتن میزان آب مصرفی جهت کشت جدید، کاهش مواد آلی خاک، از دست رفتن موادغذایی موجود در بقایای گیاهی، ورود گازهای گلخانه ای به محیط و آلودگی هوا، افزایش دمای خاک، کاهش حاصلخیزی خاک، از بین رفتن حشرات مفید، افزایش حساسیت خاک به فرسایش، کاهش پایداری خاکدانه،خلل در چرخه معدنی شدن عناصر در خاک، کاهش میدان دید رانندگان و تصادفات جاده ای به کشاورزان یاد اوری شد.

مکرمی بیان داشت: در این برنامه از کشاورزان تقاضا شد از سیستم کشاورزی حفاظتی که با روشهای بی خاک ورزی و خاک ورزی حداقل، همراه است استفاده نمایند و در پایان آموزش،  اطلاعیه های زیست محیطی مبنی بر ممنوعیت آتش زدن بقایای گیاهان زراعی به کشاورزان تحویل گردید.

مکرمی اظهار داشت: بقایای گیاهی حداقل چهار نقش اساسی در تولیدات گیاهی بازی می کند. اول کاهش فرسایش آبی و بادی، دوم تامین مواد غذایی گیاه، سوم به عنوان یک مالچ فعالیت کرده و میزان هدر رفت آب خاک را کاهش می دهد و چهارم تعدیل کننده دمای خاک می باشد.

مکرمی در ادامه گفت: در این راستا، برابر ماده ۷ قانون مدیریت پسماند با مدیران اجرایی پسماند شهرستان مکاتبه شد تا ضمن درج اطلاعیه در دید عموم نسبت به مدیریت پسماند کاه وکلش کشاورزی( که درزمره پسماند عادی به شمار می رود) حوزه خود اقدام نمایند.

مکرمی در پایان گفت: نیروهای یگان این اداره همچون سال گذشته، گشت شبانه روزی داشته و  با کشاورزان خاطی برخورد قانونی خواهد شد.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر