۲۰:۳۳:۳۵ - دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴
لزوم توسعه پایدار کشاورزی فارس با ایجاد کشت گلخانه‌ای
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس بر لزوم توسعه پایدار بخش کشاورزی با ایجاد کشت گلخانه‌ای و حفظ منابع آبی تأکید کرد.   ایسنا- محمدمهدی قاسمی بیان کرد: ایجاد گلخانه برای تولید محصولات کشاورزی به دلیل امکان کنترل عوامل تأثیرگذار محیطی همچون تغییرات دمایی، جلوگیری از پدیده‌های سرمازدگی و گرمازدگی و همچنین استفاده بهینه از منابع

4

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس بر لزوم توسعه پایدار بخش کشاورزی با ایجاد کشت گلخانه‌ای و حفظ منابع آبی تأکید کرد.

 

ایسنا- محمدمهدی قاسمی بیان کرد: ایجاد گلخانه برای تولید محصولات کشاورزی به دلیل امکان کنترل عوامل تأثیرگذار محیطی همچون تغییرات دمایی، جلوگیری از پدیده‌های سرمازدگی و گرمازدگی و همچنین استفاده بهینه از منابع آب و خاک، سوخت و دیگر نهاده‌های کشاورزی حائز اهمیت است.

 

وی افزود: کشت گلخانه‌ای و به طور ویژه، کشت سبزی و صیفی در گلخانه برای کمک به بهره‌وری آب و تولید بیشتر در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس خاطرنشان کرد: به کارگیری روش کشت متراکم در گلخانه‌ها با وجود بحران خشکسالی چند سال اخیر که بسیاری از مناطق مستعد کشاورزی را از حیطه استفاده خارج کرده است.

 

قاسمی گفت: افزایش درآمد در واحد سطح، تنوع کشت و کنترل آفات و بیماریها و سایر عواملی چون طوفان، باران، خشکسالی و … سبب شده تا کشت‌های گلخانه‌ای رواج بیشتری داشته و گسترش یابند.

 

وی خاطرنشان کرد: ۱۳۰ هکتار سطح کشت گلخانه‌های در استان فارس است که شامل: سبزی و صیفی در سطح ۹۶ هکتار( گوجه فرنگی ۲۰درصد، خیار۸۰درصد)، گل و گیاهان زینتی در سطح ۲۷٫۵(بیست و هفت و پنج دهم) هکتار، توت فرنگی در سطح ۱٫۵ (یک و پنج دهم ) هکتار و همچنین گیاهان دارویی در سطح پنج هکتار از نوع (به لیمو، آلوورا) می‌شوند.

 

این مقام مسئول تصریح کرد: گلخانه‌های تولید سبزی و صیفی شهرستان‌های سپیدان، نی‌ریز و داراب مقام اول تا سوم و گلخانه‌های تولید گیاهان دارویی شهرستان‌های کوار، شیراز، مرودشت مقام اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

 

قاسمی سطح کل مجتمع‌های گلخانه ای در ۱۳ شهرستان استان، ۳۴۰ هکتار است که تمام زیر ساخت‌های آن، از جمله تسطیح و تراس بندی زمین، حفر چاه، پمپاژ آب، اشتراک برق، احداث استخر ذخیره آب، جاده دسترسی و… انجام شده است.

 

وی به وضعیت دیگر مجتمع‌های گلخانه‌ای فارس اشاره کرد و افزود: شهرستان‌های اقلید، آباده ، فسا و مرودشت مشکل آب داشته و شهرستان‌های سروستان، خرم بید، بوانات، شیراز و لامرد به صورت اجاره به سرمایه گذار واگذار شده و همچنین شهرستان کازرون در حال واگذاری است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس خاطرنشان کرد: با توجه به بحران آب و خشکسالی‌ها، سال به سال سطح زیر کشت گلخانه‌ها افزایش می‌یابد به طوری که از بهمن ۹۳ تاکنون تعداد ۱۰۵ نفر در سطح ۸۶ هکتار و با اعتبار بالغ بر یک هزار و ۳۰ میلیارد ریال جهت اخذ تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

 

قاسمی با اشاره به اینکه برنامه‌ها و حمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی از گلخانه‌ها، در زمینه مشاوره، راهنمایی، آموزش، پروانه تاسیس و بهره‌برداری و پرداخت تسهیلات بانکی، اشاره کرد و گفت: خدمات زیادی به متقاضیان و گلخانه داران ارائه می‌شود و در حال حاضر گلخانه‌های تولید بذرو نشاء، سبزی و صیفی، گل و گیاهان زینتی از او لویت‌های سازمان در زمینه توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در استان است.

 

وی به مزایای کشت‌های گلخانه‌ای اشاره کرد و گفت: افزایش تولید در واحد سطح (حدود ۱۰ برابر فضای آزاد)، صرفه جویی و کاهش در مصرف آب (حدود ۳ تا ۵ برابر کمتر از فضای آزاد بستگی به نوع کشت و محصولات)، افزایش کیفیت محصول تولیدی (با توجه به کنترل بهتر آفات و بیماری‌ها) و تداوم کار و تولید محصول در تمام فصل‌های سال از مزایای این کشت است.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر