۱۲:۴۸:۳۸ - شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳
لطفا “شفاف سازی” کنید!!
به گزارش طنین پاسارگاد، سرعت عمل در تشکیل تعاونی ها آنقدر زیاد بود که نیاز به تشکیل سازمانی برای هدایت، ارشاد، نظارت و پیشبرد امور آنها شدیداً احساس می شد و سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به صورت شرکت سهامی برای مدت نامحدود با سرمایه اولیه یک میلیارد و سیصدو چهل و یک میلیون ریال

index

به گزارش طنین پاسارگاد، سرعت عمل در تشکیل تعاونی ها آنقدر زیاد بود که نیاز به تشکیل سازمانی برای هدایت، ارشاد، نظارت و پیشبرد امور آنها شدیداً احساس می شد و سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به صورت شرکت سهامی برای مدت نامحدود با سرمایه اولیه یک میلیارد و سیصدو چهل و یک میلیون ریال رسماً در سال ۱۳۴۲ تاسیس و موظف شد موجبات پیشرفت وتوسعه تعاون و پیشبرد عملیات اقتصادی، اجتماعی، بازرگانی وخدمات تعاونیها را بعهده گیرد وبرای تحقق این اهداف وظایف سنگینی به این سازمان محول شد.

 

در سال ۱۳۵۷ تعداد تعاونیهای روستایی در کشور ۲۹۴۲  شرکت و با عضویت  دومیلیون ۹۶۰ هزار نفر بوده وسرمایه اولیه این سازمان توسط دولت تامین وانتقال سهام به اتحادیه های تعاونی به  نحوی در اساسنامه آن منظور شدکه به تناسب توان مالی اتحادیه ها سهام سازمان توسط آنها خریداری و به تدریج سهام سازمان به اتحادیه ها منتقل شود که تاکنون حدود ۲۲ درصد سهام به اتحادیه ها انتقال داده شده است.

 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و توجه خبرگان رهبری در تنظیم قانون اساسی جمهوری اسلامی سال ۱۳۵۸ در اصول ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی ، بخش تعاون درکنار دو بخش دولتی و خصوصی بعنوان یکی از بخشهای سه گانه اقتصاد کشور معرفی شده است وتعاون بعنوان راهکار موفق در نیل به اهداف نظام اسلامی در دو بعد اقتصادی و اجتماعی مورد تاکید قرار گرفت.

 

در سال ۱۳۷۰ قانون بخش تعاونی مشتمل بر ۷۱ ماده و ۵۰ تبصره به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت ، براین اساس وزارت تعاون تشکیل و مقرر شد که کلیه تعاونیها از جمله شبکه تعاونیهای روستایی وکشاورزی تحت پوشش  این  وزارتخانه  جدید قرار گیرد.

 

بدیـن ترتـیب قادر به انجام وظایف قانونی خود در امور روستاها نمی بود. از این رو خواستار مستثنی شدن سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از شمول قانون مذکور شد که در تاریخ ۷۰/۷/۲۴ قانون مستثنی شدن سازمان مرکزی تعاون روستایی از شمول قانون بخش تعاونی طی ماده واحده به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که به موجب این قانون سازمان مزبور از کلیه وظایف و اختیارات مندرج در مقررات مربوطه از قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران مصوب ۷۰/۶/۱۳ مستثنی و کماکان تابع وزارت کشاورزی وقت قرار گرفت.

 

در شهرستان پاسارگاد نیز تعاونی های روستایی فعالانه با مشارکت کشاورزان به کار خود ادامه می دهند ومی توان گفت که تعاونی های روستایی شهرستان پاسارگاد با مشارکت مردم از فعالترین در این زمینه در سطح استان فارس می باشند.

 

اما موضوعی که در این گزارش به آن پرداخته می شود گلایه هایی است که کشاورزان به عنوان اعضاء شرکت تعاونی شهید بهشتی شهرستان پاسارگاد از موضوعاتی دارند.

 

علی اکبر هوشیار عضو وسهام دار شرکت تعاونی شهید بهشتی پاسارگاد می گوید:چندین سال است که برخی از مردم اوراق بهادار در این زمینه از شرکت  خریداری کرده اند که هنوز هیچ یک از اعضاءاز سرمایه خود خبری ندارند وهنوز سود سهام مشخص نشده است و همچنین ارزش سهام شرکت تعاونی شهید بهشتی نیز برای اعضاء مبهم است.

 

هوشیار که خود عضو شورای شهرستان پاسارگاد می باشدگفت:اعضای هیئت مدیره شرکت تعاونی به اعضاء وکشاورزان معرفی نمی شوند وبنده به عنوان عضو شورای شهرستان بارها پیگیر این مسئله بوده ام و به نتیجه ای نرسیدم.

 

وی می گوید:بنده خودم یکی از کسانی هستم که در سال ۱۳۸۷ اوراق بهادار از طریق شرکت خریداری کرده ام اما تا به امروز نه می دانم ارزش این اوراق چقدراست و نه سود این اوراق بهادار به ما چیزی رسیده که این موضوع باعث گلایه تمام سهام داران واعضاء شرکت تعاونی شهید بهشتی شده است.

 

به گزارش طنین پاسارگاد،می توان گفت مشکلاتی که توسط هوشیار عضو شورای شهرستان و سهام دارشرکت تعاونی شهید بهشتی پاسارگاد بیان شد،حرف همه کشاورزان واعضاء شرکت می باشد که همگی به اتفاق خواستارشفاف سازی در این زمینه می باشند و ازمسولان می خواهند تا به این موضوع رسیدگی ویژه داشته باشند.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر