۱۷:۳۸:۰۲ - شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳
معاون استاندار فارس: شیوه مصرف آب دربخش کشاورزی این استان اصلاح شود
معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری فارس گفت: شیوه مصرف آب در بخش کشاورزی این استان که حدود ۹۵ درصد منابع آبی فارس را به خود اختصاص داده است باید اصلاح شود. به گزارش خبرنگار ایرنا خلیل رضاییان، عصر شنبه در شورای برنامه ریزی استان فارس، با اشاره به طرح برقی کردن چاه های کشاورزی فارس افزود:

معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری فارس گفت: شیوه مصرف آب در بخش کشاورزی این استان که حدود ۹۵ درصد منابع آبی فارس را به خود اختصاص داده است باید اصلاح شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا خلیل رضاییان، عصر شنبه در شورای برنامه ریزی استان فارس، با اشاره به طرح برقی کردن چاه های کشاورزی فارس افزود: در صورتی که این کار با برنامه انجام نشود بدون شک با افزایش میزان مصرف آب در بخش کشاورزی مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: باید درکنار برقی کردن چاه ها، مصرف آب نیز با نصب کنتورهای هوشمند کنترل شود تا به منابع آبی استان فارس آسیب وارد نشود.

او اظهارکرد: با توجه به نقش فارس درعرصه کشاورزی کشور، ضروری است که در این بخش اقداماتی صورت گیرد تا خسارت هایی که در گذشته از این بخش به استان وارد شده تکرار نشود.

وی، در بخش دیگری از سخنان خود، توسعه و گسترش باغشهرها را از عوامل افزایش مصرف آب دربخشی غیر ضروری دانست و افزود: توسعه باغشهرها که عمدتا برای تفریح مورد استفاده قرار می گیرند موجب شده که امروز دولت ناگزیرباشد هزینه سنگینی را بابت انتقال آب از سد درودزن به شیراز متقبل شود.

رضاییان اضافه کرد: علاوه بر بحث مصرف آب، بحث واگذاری انشعاب برق به این باغشهرها نیز مطرح است که این کارهم باید همراه با مطالعه و کار کارشناسی دقیق انجام شود.

معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری فارس گفت: به هر روی واگذاری انشعاب آب و برق به این باغشهرها برای شهرهیچ نفعی به دنبال ندارد و تنها ارزش افزوده ای برای سرمایه صاحبان این باغ ها ایجاد می کند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق شیرازهم گفت: تا سال ۸۶ تنها ۱۲۳ چاه در محدوده تحت پوشش این شرکت برقی شده بود، اما شماراین چاه ها تا پایان سال ۹۲ به بیش از دو هزار و ۵۹۰ چاه برقی افزایش یافت.

محمد حسن صحراییان، با اشاره به این که، برقی کردن چاه ها نیازمند فراهم بودن زیرساخت هایی است افزود: با احداث و راه اندازی پست ۲۳۰ کیلوولت مرودشت، این ظرفیت ایجاد شده که حدود یکهزار چاه در محدوده سد درودزن برقی شوند.

صحراییان ادامه داد:دربحث نصب کنتورهای هوشمند نیزهم اینک حدود ۳۰ درصد از چاه های کشاورزی زیر نظارت این شرکت دارای کنتورهوشمند هستند و این کنتورها امکان بررسی و ارزیابی میزان انرژی در حال مصرف را فراهم می کند.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر