۱۲:۴۸:۳۲ - چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳
همایش امر به معروف و نهی از منکر در پاسارگاد برگزار شد+ تصاویر
همایش بزرگ امر به معروف ونهی از منکر شهرستان پاسارگاد با حضور جمعی از مسولان شهرستان وفعالان در عرصه امر به معروف ونهی از منکر در سالن اجلاس کانون شهید فهمیده برگزار شد.   به گزارش طنین پاسارگاد، دراین جلسه حسین زارعی فرمانده سپاه پاسارگاد اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر در

همایش بزرگ امر به معروف ونهی از منکر شهرستان پاسارگاد با حضور جمعی از مسولان شهرستان وفعالان در عرصه امر به معروف ونهی از منکر در سالن اجلاس کانون شهید فهمیده برگزار شد.

 

به گزارش طنین پاسارگاد، دراین جلسه حسین زارعی فرمانده سپاه پاسارگاد اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر در نهضت حسینی نه تنها بعد اختلاف افکنی و دوشقه کردن را ندارد بلکه نوعی همگرایی بین مسلمانان و حتی مسلمان و غیر مسلمان را در بر دارد.

 

فرمانده سپاه پاسارگاد در تبیین و تحلیل قیام امام حسین (ع) و جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در  نهضت امام حسین (ع) افزود: این سخن امام حسین (ع) هنگام شروع به قیام خود که می فرمایند من می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم کمتر مورد تحلیل جامعه شناختی و تحلیل محتوایی قرار گرفته است.

 

وی گفت: در نگاه اول چنین بر می آید که قیام امام حسین ماهیت امر به معروف و نهی از منکری دارد و به این معنی نیست که در امر به معروف و نهی از منکر، شخصی به کسی توصیه ای کند و تمام شود چرا که امر و به معروف و نهی از منکر از لحاظ اجتماعی می تواند یک محتوای اجتماعی عظیم پیدا کند که ذات و ماهیت آن از بعد دینی امر به معروف و نهی از منکر باشد. این نگاه به عنوان نگاه نخست و جدی در مورد امر به معروف و نهی از منکر مورد تحلیل قرار بگیرد. باید سوالمان در این مورد این باشد که آیا نفس ماهیت قیام امام حسین (ع) امر به معروف و نهی از منکری است؟ یا اینکه امام حسین (ع) به دنبال امر به معروف و نهی از منکر بود ولی به دنبال مشکلات و موانعی که دستگاه ظالم آن موقع علیه او به راه انداخت، حرکت امر به معروف و نهی از منکری او را به سمت یک قیام خونین سوق داد و حضرت امام حسین (ع) در این قیام خونین مقاومت کرد و منجر به خلق یک حادثه استثنایی تاریخی شد.

 

حجت الاسلام طالبی نژاد امام جمعه شهرستان پاسارگاد نیز در این جلسه اظهار داشت: این درست نیست که مقاومت امام حسین (ع) در قیام عاشورا را امر به معروف و نهی از منکر محسوب کنیم. وقتی امر به معروف می خواهد بعد اجتماعی پیدا کند آیا شامل این مقاومت ها می شود و یا این مقاومت ها عنوان اسلامی دیگری دارد.تحلیل ها می گوید امر به معروف فرضیه ای بود که حضرت می خواست به آن عمل کند و حوادث بعدی بودند که ایشان را به مقاومت و شهادت سوق داد.

 

امام جمعه پاسارگادادامه داد:  تحلیل دیگر اینکه، بخشی از حرکت امام حسین (ع) مربوط به امر به معروف و نهی از منکر می شد. حرکت ایشان دارای عناوین متعدد دینی بود که یک عنوان که بر بخشی از فعالیت او صادق بود عنوان امر به  معروف را داشت. این درست نیست که بگوییم تمام حرکتی که او برای تنظیم و بازسازی و ایجاد آن بود همه ذیل امر به معروف ونهی از منکر جای می گیرد.

 

وی افزود:امام حسین (ع) حرکت عظیمی که منبعث از آمدن در یک فضای اجتماعی و پاسخ گفتن به بیعت طلبیدن ها بود، شروع کرد که بعد ها به فعالیت هایی می انجامد که بخشی از آن فعالیت ها نقش امر به معروف و نهی از منکر را داشت. در آن دوره فرصت برای امر و به معروف و نهی از منکر از بین رفته بود و حضرت می خواستند که این فرایض را به شکلی فعال در بیاورند. در ادبیات دینی هم آمده است که احیای فرایض دینی از مسیر این دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر می گذرد.

 

طالبی نژاد با تاکید بر ضرورت شناخت صحیح از دو فریضه امر به معروف و منهی از منکر گفت: امر به معروف و نهی از منکر ذاتا از فرایض اجتماعی هستند و در فضای اجتماعی رخ می دهند و دارای کارکردهای اجتماعی هستند. اگر این فریضه های درست شناخته نشوند، ممکن است کارکردهای معکوس اجتماعی داشته باشند.

 

وی با اشاره به سوالی در خصوص ماهیت امر به معروف و نهی از منکر افزود: آیا امر به معروف و نهی از منکر در ظرف جامعه تحقق پیدا می کنند و یا خود هم باید دارای ماهیتی اجتماعی باشند؟ آنچه که در ذهنیت های ابتدایی ما وجود دارد این است که امر به معروف و نهی از منکر در ظرف جامع رخ می دهد. اما ساز و کار، چهارچوب و ابعاد آن در تناسب با جامعه مشخص نشده است. اینکه آیا این دو فریضه باید دارای قابلیت ها و تاثیرگذاری های اجتماعی باشد کمتر صحبت شده است.

 

امام جمعه پاسارگادبا بیان اینکه امام حسین (ع) بالاترین مصداق برای تحلیل امر به معروف و نهی از منکر از ابعاد و ماهیت اجتماعی است افزود: باید شرایط دوره امام حسین (ع) را از چند زاویه  بسنجیم؛ یکی اینکه وضعیت امر به معروف و نهی از منکر در آن دوره چگونه بوده است؟ دوره ماقبل یزید و دوره یزید امر به معروف و نهی از منکر به عنوان دو فریضه چه جایگاهی را داشته است؟  آیا جایگاه به شدت فرو خفته له شده ناتوانی پیدا کرده بود و در چنین وضعیتی عنوان کردن و یاد امر به معروف هم مرده بوده است یا صرفا  واقعیت آن فراموش شده بود؟! اینها مسائلی است که نیاز به بررسی و تحلیل دارد. دیگر اینکه تلقی مردم آن زمان از امر به معروف و نهی از منکر با توجه به حرکتهای اجتماعی مختلفی با عنوان امر به معروف و نهی از منکر انجام می شد، چه بوده است.

 

در پایان این مراسم از فعالان در عرصه امر به معروف ونهی از منکر شهرستان پاسارگاد تجلیل شد.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر