۵:۵۹:۳۹ - یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۳
پرداخت ۵۲۰۰ فقره انواع تسهیلات ارزان قیمت مسکن در ارسنجان
چندی پیش در دو مطلب جداگانه به بحث مسکن به عنوان یکی از اصلی ترین نیازهای خانواده ها به خصوص زوج های جوان پرداختیم و به اجرای طرح مسکن مهر در دولت قبل و توقف آن در دولت جدید پرداختیم. برای بررسی تأثیر و آمار اجرای این طرح در شهرستان، به سراغ مسوول نهادی رفتیم

چندی پیش در دو مطلب جداگانه به بحث مسکن به عنوان یکی از اصلی ترین نیازهای خانواده ها به خصوص زوج های جوان پرداختیم و به اجرای طرح مسکن مهر در دولت قبل و توقف آن در دولت جدید پرداختیم. برای بررسی تأثیر و آمار اجرای این طرح در شهرستان، به سراغ مسوول نهادی رفتیم که متولی اصلی اجرای این طرح در ارسنجان بود و سوالاتی را در این خصوص مطرح کردیم که مهندس عزت اله محمودی مسوول بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان ارسنجان آمار جالبی را در پاسخ به سوالات ما ارائه نمود:


بیشترین تعداد تسهیلات مسکن در شهرستان و در طول دولت قبل، مربوط به چه وام هایی می شود؟
بیشترین تعداد وام های مسکن مربوط به تسهیلات مقام سازی مسکن شهری و روستایی می باشد. به طوری که از سال ۸۴ تا ۹۲، تعداد  ۳۳۰۰ فقره از این نوع تسهیلات با کارمزد ۵%  در شهرستان ارسنجان پرداخت شده است.

مبلغ این نوع وام چه میزان بود؟
در سال ۸۴ مبلغ این تسهیلات ۵ میلیون تومان بود که هر سال ۱۵% به آن اضافه شد و در سال ۹۲ مبلغ این وام به ۵/۱۲ میلیون تومان رسید.

تعداد و نوع تسهیلات مسکن مهر در قالب وام های خود مالکی و شرکت های تعاونی، در شهرستان چگونه بوده است؟
پرداخت تسهیلات مسکن مهر خود مالکی از اواخر سال ۸۸ شروع شد که  مبلغ آن ۲۰ میلیون تومان با کارمزد ۴% بود و تا سال ۹۱، فقط در سطح شهر ارسنجان، جمعاً ۱۶۳۲ فقره از این وام به افرادی که خود مالک زمین بوده اند پرداخت شده است. همچنین در قالب شرکت های تعاونی پس انداز و تأمین مسکن مهر هم ۱۹۲ فقره وام ۲۰ میلیون تومانی با کارمزد ۴% به ۴ شرکت تعاونی اقشار کم درآمد، کارگران، کارمندان، و فرهنگیان اختصاص یافته است که در این واحد ها قیمت زمین حذف گردیده است.  ۵۲ واحد مسکونی نیز از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به فارس در ارسنجان ساخت و واگذار شده است که به هر واحد مسکونی مبلغ ۵/۷ میلیون تومان وام بدون کارمزد و  ۲۰ میلیون وام مسکن مهر با کارمزد ۴% پرداخت شده است.

علت تفاوت این آمار با تعداد پروانه های ساختمانی صادره شده توسط شهرداری در طول این سال ها چیست؟
به این علت است که افراد زیادی از سال های قبل از شروع مسکن مهر، از شهرداری مجوز ساخت گرفته اما موفق به ساخت و تکمیل واحد های مسکونی خود نشده بودند تا این که طرح مسکن مهر و وام های خود مالکی به کمک آن ها آمد. به طور مثال یکی از شهروندان، ۷ سال پس از دریافت مجوز ساخت، هنوز موفق به شروع ساخت و ساز نشده بود تا این که با استفاده از همین وام های خود مالکی صاحب خانه شد.

جایگاه ارسنجان در میان شهرستان های فارس در اجرای طرح مسکن مهر چگونه بوده است؟
در رقابت بین شهرستان های فارس، ارسنجان بعد از شیراز مقام دوم استان در جذب تسهیلات مسکن مهر خودمالکی را کسب کرده است و در زمینه ی جذب تسهیلات مسکن روستایی از نظر کمی، همواره مقام اول تا سوم را در استان داشته ایم که جا دارد از بانک های عامل تشکر نمایم. و از نظر کیفیت ساخت و ساز هم ارسنجان همیشه مقام های برتر را در استان دارد که نتیجه ی نظارت دقیق مهندسین ناظر و بنیاد مسکن برعملیات ساخت بوده است.

آیا تمام این تسهیلات منجر به تولید نهایی مسکن و صاحب خانه شدن متقاضیان منجر شده است؟
تمام این ها به واحد های مسکونی قابل بهره برداری تبدیل شده اند چون تا عملیات ساخت به مرحله ی سفیدکاری و نصب پنجره های دوجداره نرسد تسهیلات قسط بندی نخواهد شد. در خصوص شرکت تعاونی ها نیز فقط پروژه ی اقشار کم درآمد هنوز به بهره برداری نرسیده است.

تأثیر این وام ها و توقف پرداخت آن ها را بر بازار مسکن در ارسنجان چگونه ارزیابی می کنید؟
با وجود ساخت این تعداد از واحدهای مسکونی در ارسنجان،  با توجه به فاصله ی عرضه تا تقاضا، شاهد جهش قیمت مسکن در سال ۹۲ بودیم که پیش بینی می شود در سال ۹۳ هم با توجه به توقف پرداخت وام های ساخت، شاهد افزایش قیمت با شدت بیشتری باشیم. که امیدواریم دولت طرح های مناسبی را جایگزین طرح مسکن مهر نماید تا در آینده با مشکل کمبود شدید مسکن روبرو نشویم.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر