۱۳:۵۲:۵۸ - دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴
سرنا را از سر گشاد زده اید!/ نقدی بر جوابیه اداره محترم راه و شهرسازی مرودشت
پارس دشت، محمد دبیری- در پی درخواست ساکنین شهرک مهرگان(مسکن مهر) مرودشت از خبرنگاران جهت تهیه گزارش، در شهریور ماه ۹۴ جمعی از دوستان در محل این شهرک واقع در جاده رجاء آباد حاضر شدند. نگهبان مستقر در محل از حضور ایشان ممانعت نموده و در نهایت تصاویر و گزارش تهیه شده توسط خریداران و

mdabiriپارس دشت، محمد دبیری- در پی درخواست ساکنین شهرک مهرگان(مسکن مهر) مرودشت از خبرنگاران جهت تهیه گزارش، در شهریور ماه ۹۴ جمعی از دوستان در محل این شهرک واقع در جاده رجاء آباد حاضر شدند. نگهبان مستقر در محل از حضور ایشان ممانعت نموده و در نهایت تصاویر و گزارش تهیه شده توسط خریداران و ساکنین محلی از معضلات و ایرادات این شهرک، در گزارشی تحت عنوان(آقای شمشیری گناه این مردم چیست؟) در هفته نامه “مستقل مرودشت” درج گردید که اداره محترم شهرسازی با ارسال جوابیه ای مراتب اعتراض خود را اعلام نموده است.

 

اینکه مسئولین آن اداره محترم خود را ملزم به پاسخگویی دانسته شایسته سپاس و تقدیر است اما نویسندگان محترم جوابیه، به جای ارائه دلایل محکم و متقن و احترام به خواست شهروندان، چنان قافیه را تنگ دیده اند که گزارش و تصاویری را که توسط ساکنین محترم شهرک تهیه گردیده «مضحک و سیاسی کاری» هفته نامه خوانده و از تمام مسئولیتها شانه خالی کرده اند. اشاره به انتخابات آتی مجلس و این مدل برداشت از درج مشکلات شهروندان ساکن شهرک نشان میدهد که به عوض هفته نامه، نویسندگان این جوابیه از جاده انصاف و اعتدال خارج شده اند و گرنه در باور کارکنان این هفته نامه هیچ خط و ربطی بین طرح مشکلات مردم و سیاست وجود نداشته است چرا که قبل از این نیز چندین بار مشکلات خریداران مسکن مهر(حتی مسکن مهر سیدان) درج گردیده که در آرشیو موجود است.

 

IMG_4369تصویر: ممانعت نگهبان ورودی مجتمع مسکن مهر از ورود خبرنگاران

از سویی، آیا هر کس که زبان به انتقاد گشود را می توان سیاسی کار خواند؟ پس به باور نویسندگان محترم این جوابیه، سخنان امام جمعه محترم و شجاع شهر نیز در باب مشکلات مسکن مهر را باید سیاسی کاری نامید یا فقط دیوار مطبوعات و این هفته نامه کوتاه است؟ مگر جناب مهندس شمشیری عزیز قصد کاندیداتوری در انتخابات آتی را داشته و دارند که هرانتقاد ساده و کوچک به ایشان، رنگ و بوی تخریب داشته باشد؟ تحمل درج چند خط نوشته شده در خصوص مشکلات توسط خود شهروندان، آنچنان برای دوستان سنگین و ثقیل است که با فرار به جلو، خود را در مقام ناصح و آمر به معروف قرار داده و چنان آسمان و ریسمان بافته که گویی گنهکار این قصه هفته نامه بوده است؟

 

هیچ عقل سلیمی بر این باور نیست که ریاست اداره راه و شهرسازی یک شهر و یا استان، توان  جلوگیری از اجرای چنین پروژه ای را داشته و دارد اما فرافکنی و و رفع مسئولیت از خود نه زیبنده آن اداره بوده و نه شایسته شهروندان فهیم این شهر.

 

نویسنده جوابیه بایست باخبر باشد که برابر قانون، تشکیل وزارتخانه مسکن و راه و شهرسازی -از ادغام دو وزارتخانه قبلی راه و ترابری و مسکن- ذره ای از تعهدات این دو وزارتخانه نسبت به مردم کم نخواهد کرد. همگان می دانند که تمام مسئولیت ها، تعهدات و اختیارات وزارت مسکن سابق به وزارت تازه تأسیس «مسکن و راه و شهرسازی» انتقال یافته و این چنین نیست که وزارت خانه جدید، قادر به فرافکنی بوده و مسئولیت خویش در برابر مردم را انکار نماید. به هر روی، به هر دلیل و به هر شکل، ریاست این اداره بر عهده مهندس شمشیری بوده و مخاطب قرار دادن ایشان نه غرض ورزی شخصی و سیاسی که مرتبط با جایگاه حقوقی است که نمایندگی اداره کل در این شهرستان را نیز شامل می شود.

 

به گواه خبرنگاران و ساکنین حاضر در ورودی شهرک مهرگان (جهت بازدید و تهیه خبر و به دعوت ساکنین) در اواخر شهریور، توسط نماینده پیمانکار حاضر در محل، اجازه بازدید منوط به «کسب اجازه از مهندس شمشیری!» گردیده که خود نشان دهنده نقش و تاثیر اداره متبوع ایشان در این پروژه است. بگذریم که حتی علیرغم تماس تلفنی با ایشان، نماینده محترم پیمانکار حاضر در محل، با ممانعت از ورود خبرنگاران، حرف خود را به کرسی نشاند و برگ دیگری از تلاش و توان آن اداره محترم در پیگیری مطالبات مردم ورق زده شد!!!

 

اولین و مهمترین مورد در تغییر و تحولات مدیریتی، روشن شدن وضعیت مالی یک اداره و نهاد است. در ابتدای ثبت نام توسط اداره تعاونی مبلغ ۳ میلیون تومان از برخی از ثبت نام کنندگان اخذ گردیده و امروز در اداره راه وشهرسازی مبلغ ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان! برای واریز کنندگان منظور گردیده است!! کاش به جای متهم خواندن این و آن، توضیح می دادید که این اختلاف مبلغ کجا هزینه گردیده است؟ مناعت طبع این عزیزان تا بدانجاست که در بند ۷ این جوابیه، قیمت واحدهای ۸۰ و ۹۰ متری را بدون لحاظ کردن وامهای ۳۰میلیونی !! اعلام نموده اند(به ترتیب ۱۷ و ۲۲ میلیون تومان). آیا وام ۳۰ میلیونی واگذار شده به مردم نیاز به باز پرداخت نداشته که در قیمت تمام شده شما محاسبه نگردیده است؟

 

اگر نیت نویسندگان این جوابیه شفاف سازی بوده لازم است در خصوص برخی از موارد فنی مطرح شده  نیز پاسخگو باشند:

 

در بند ۶ قرارداد، تعهدات اداره مسکن و شهرسازی عملیات مربوط به “سازه” بنا اعلام شده نه امور تاسیسات و خدمات و عملیاتهای مربوط به زیر ساختهای آب، برق، فاضلاب و حتی مخابرات. این در حالی است که در قرار داد مورخ ۹۴/۲/۱۳ فی مابین پیش فروشنده و پیش خریدار که  به مهر و امضاء اداره کل راه و شهرسازی استان به عنوان داور مرضی الطرفین نیز رسیده است سر جمع مبلغ ۱۷۸۲۲۸۹۵ریال ازهر واحد بابت هزینه انشعاب آب، برق، فاضلاب و گازاخذ گردیده است(بندهای۱۸،۱۹،۲۰،۲۱قرارداد). بهتر بود آن اداره محترم به جای گل و بلبل نشان دادن همه چیز و برملا ساختن تئوری توطئه هفته نامه! این موارد را برای امثال بنده غیر آشنا به مسائل فنی و تخصصی روشن سازند.

 

طبق همین قرار داد بابت طرح و اجرای محوطه سازی و حیاط پروژه مبلغی حدود ۶/۸ میلیارد تومان (از هر واحد مبلغ۵۳۱۲۰۶۹۶-بند ۲۳ قرارداد-) اخذ گردیده است اما جالب است که در جوابیه ان اداره محترم فضای سبز و آبیاری را در تعهد پیمانکار ندانسته اند. با توجه به تخصصی بودن و آشنا بودن اداره کل راه و شهرسازی و اعتقاد به بی طرفی ایشان، بهتر نبود که به نیابت از اقشار کم درآمد جامعه با کمی چانه زنی، این حداقل ها را به عهده پیمانکار مربوطه می گذاشتند؟

 

در دنیای امروز، جهت تأمین سلامت انسانها و درنظر گرفتن حوادث احتمالی مانند آتش سوزی، هیچگاه درجه امنیت یک منطقه مسکونی را صد در صد معرفی نمی نمایند و حتی برای یک مغازه ۱۰ متری نیز وجود کپسول آتش نشانی و تاییدیه کارشناس ایمنی لازم است. جای تعجب است که در این جوابیه هیچ گونه احتمال آتش سوزی را برای این سازه متصور نشده اند.

 

 با توجه به اینکه در زمان راه اندازی وزارت جدیدالتاسیس راه و شهرسازی و قبول مسئولیت مسکن مهر توسط آن، بنابر اعلام این عزیزان در جوابیه، پیشرفت ۸۰ درصدی در ساخت مسکن  حادث شده است کاش داور مرضی الطرفین مشخص نمایند که اینهمه افزایش قیمت برای ۲۰ درصد باقیمانده درست بوده است یا غلط؟ آیا خیل ناراضیان مراجعه کننده به فرماندار، امام جمعه و حتی نماینده شهرستان، شب را در مقابل فرمانداری خوابیدن و هزار و یک مدل شکوائیه و درد دل از سوی خریداران در خصوص این داستان، از قضاوت ضعیف داور مرضی الطرفین حکایت نمی کند؟

 

طبق بند ۸ قرار داد، چنانچه پیش فروشنده مرغوبیت مصالح راطبق نظریه اداره راه و شهرسازی رعایت ننماید موظف به پرداخت خسارت به پیش خریدار است و یا طبق بند ۱۲، در صورت بروز اختلاف، نظرآن اداره برای طرفین معامله لازم الاجرا بوده و هر دو طرف حق طرح دعوا و مراجعه به مراجع قضایی را با امضاء این قرار داد از خود سلب نموده اند.

 

با این تفاسیر، جایگاه و نقش اداره راه و شهرسازی در این قراداد چندان کم رنگ هم نبوده و متأسفانه این همان مسئولیت قانونی است که نویسندگان محترم جوابیه، سعی در پنهان نمودن آن داشته اند. اگر عزیزان  بر این باورند که با این مبلغ، بهترین خدمات به شهروندان شریف و اقشار کم درآمد ارائه شده و در پی ارائه تصویری بی نقص و رویایی از آپارتمانهای مسکن مهر میباشند، بنظر می رسد که این بار “سُرنا را از سر گشاد آن زده اند”.


مطالب مرتبط:

امام جمعه مرودشت: مسئولین مسکن مهر، هرچه سریعتر نسبت به رفع مشکلات موجوداقدام کنند

جوابیه اداره راه و شهرسازی مرودشت به مطلب «آقای شمشیری، گناه این مردم چیست؟»

آقای شمشیری! گناه این مردم چیست؟

گزارش تصویری/ مشکلات مسکن مهر “مهرگان” مرودشت

اتفاق عجیب دیگری در مسکن مهر مرودشت/ خانه های ما را گرو گرفته اند!

نامه گلایه آمیز مالکان مسکن مهر مرودشت خطاب به روحانی

مشکلات ساکنین مسکن مهر پاسارگاد+ تصاویر

  1. سید کاظم   آبان ۱۹, ۱۳۹۴  

    مدیرانی که با سیاست به پست میرسند همه را به کیش خود پندارند!!نمی دانم این مدیران چرا میگویند ما”خادمین مردم هستیم”شما با جلوگیری از ورود خبرنگاران و پاسخگو نبودن واقعا نشان دادید که خادم هستید اما نه خادم مردم!!!

  2. حاج مختار   آبان ۲۱, ۱۳۹۴  

    آقای شمشیری هرکس حرف مردم را زد سیاسی کاری و تخریب نیست! لطفا از خدا بترسید و حق این مردم بیچاره را پایمال نکنید

  3. فلاح   آبان ۲۱, ۱۳۹۴  

    عالی بود

  4. azia   آبان ۲۲, ۱۳۹۴  

    درود بر محمد دبیری
    نویسنده شجاع و مردمی


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر